HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Debat over ’Afghanistan’ lijkt onmogelijk. (NL)

January 14, 2011

‘Ik dacht dat het over de inhoud ging’, verzuchtte de ex-vicevoorzitter van de Irak-commisie eergisteren in NRC Handelsblad. Marjan Schwegman verdenkt sommige, door haar niet nader benoemde, politieke partijen ervan het onderzoek naar de beweegredenen voor politieke steun aan de Amerikaanse inval in Irak alleen maar te hebben gewild om het kabinet naar huis te kunnen sturen.

Diezelfde verzuchting had ik toen het laatste kabinet-Balkenende over de verlenging van de missie naar Afghanistan struikelde.

Nu verbaas ik mij weer over de opstelling van partijen die elke nieuwe missie a priori van de hand wijzen.

Door zo nee te zeggen, hoeft niet te worden gedebatteerd, wordt elke verantwoordelijkheid ontlopen, blijft een constructief debat over de toekomst van Afghanistan uit, en gaat de reputatie van Nederland naar de knoppen. Ik heb geen problemen met tegenstanders van de missie. Ik heb problemen met het feit dat zij beelden oproepen die niet door feiten worden onderbouwd.

Kunduz is net zo onveilig als Uruzgan, weet Timmermans (PvdA). In werkelijkheid is Kunduz een factor 9 tot 10 veiliger. Veel van de incidenten vinden plaats in het district Chahar Dara. Daar vonden ook de operaties tegen de taliban plaats, die daar geworteld zijn in de Pasjtoen-meerderheid. Daar gaan geen Nederlanders heen. Het gaat om een paramilitaire missie, met politietroepen die vooral de taliban gaan bevechten, voegt de PvdA eraantoe. In werkelijkheid treedt het Afghaanse leger, gesteund door de Navo, buiten de steden tegen de taliban op, terwijl de politie in de steden de wet handhaaft.

Het is een nieuwe militaire missie die plaatsvindt in een oorlog, roept de SP op hoge toon. Maar in een oorlog stuur je geen politieteams zonder beschermende konvooien op pad. De Belgische en Finse medewerkers van het City Police Justice Program van EUPOL gaan in Kunduz met minimale bescherming de stad in. Als er oorlog was, zou het in Kunduz niet barsten van de ngo’s en VN-kantoren zoals nu het geval is. En een militaire missie is het ook al niet, want met hun wapens kunnen de Nederlandse militairen geen offensieve militaire operaties uitvoeren. Ze gaan mee om hun kennis, niet om hun gevechtskracht.

En die vier Nederlandse F-16-gevechtsvliegtuigen dan? Die mogen geen offensieve taken uitvoeren, maar worden ingezet omdat ze sensoren hebben waarmee bermbommen kunnen worden opgespoord.

Resteert de twijfel over de effectiviteit van de missie. Het bruto binnenlands product, de export, het aantal telefoongebruikers, het elektriciteitsgebruik, het aantal schoolgaande kinderen, de medische hulp en de levensverwachting in Afghanistan zijn de afgelopen jaren allemaal gestegen. En nog steeds vindt een meerderheid van de bevolking dat het de goede kant opgaat.

Zeker, de ontwikkeling gaat langzaam. Maar volgens de Afghaanse jaartelling is het dan ook 1389, en geen 2011. Als we dat land van de Middeleeuwen naar de tijd van de Verlichting kunnen brengen, is dat een megasucces.

’Afghanistan’ is inmiddels zo gepolitiseerd dat een normaal debat op grond van rationele overwegingen nauwelijks meer mogelijk is. Over de inhoud gaat het allang niet meer. Waar het dan wel over gaat is mij zo langzamerhand een raadsel.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Column: De Kunduz-missie kon nooit een succes worden
Crisisbeheersingsoperaties_in_fragiele+staten_AIV-advies-64_200903
01.03_.2005_-_Een_verkenning_van_militaire_._._._

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: An Indo-Pacific Partner called Oz Link to: An Indo-Pacific Partner called Oz An Indo-Pacific Partner called Oz Link to: De Kamer wil een nieuwe missie (NL) Link to: De Kamer wil een nieuwe missie (NL) De Kamer wil een nieuwe missie (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!