HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Column: De Tweede Kamer heeft te weinig kennis van zaken om tegenmacht te zijn

April 16, 2021

Met sterrenwichelaars krijg je een hogere vaccinatiescore dan met het advies van de Gezondheidsraad. Bhutanese monniken bepaalden het juiste moment om te prikken en in iets meer dan een week werd 60 procent van de bevolking gevaccineerd.

Het feit dat Nederland zo ongeveer onderaan bungelt is volledig toe te schrijven aan Nederland zelf. De Europese Unie verdeelt de gezamenlijk ingekochte vaccins netjes over de lidstaten. Hoe die prikken vervolgens worden gezet is aan de lidstaten zelf.

In Nederland is daar geen touw aan vast te knopen. Dat hier sprake is van een patroon hoef ik niet meer uit te leggen. Want dit ‘gave land’ is nauwelijks tot crisisbeheersing in staat: de hele structuur is te complex, te bureaucratisch, er zijn te veel spelers, de bevoegdheden zijn onhelder en door onze voorliefde voor polderen en afkeer van autoriteit is centrale aansturing onmogelijk. Dat wreekt zich als het fout gaat. Want crisisbeheersing eist dirigistisch optreden.

Als niemand verantwoordelijk is, is iedereen verantwoordelijk en kan niemand worden aangepakt. Dat probleem zagen we ook al tijdens de toeslagenaffaire. Het kabinet, het parlement de ambtenaren, en zelfs de rechtelijke macht kregen ervan langs. Dat iedereen en dus niemand verantwoordelijk is, zal ook de uitkomst zijn van een toekomstige parlementaire enquête over de coronabestrijding.

Verbijsterend dat veiligheidstaken zo zijn verwaarloosd

Bij Defensie gaat het al even fout. De commandanten van de krijgsmachtdelen schetsten in deze krant een onthutsend beeld van de staat van de krijgsmacht. De halve vloot ligt aan de wal, jachtvliegtuigen zijn onvoldoende inzetbaar en de landmacht kan Nederland niet verdedigen. Er zijn miljarden nodig om de boel op orde te krijgen. Het is verbijsterend dat twee cruciale veiligheidstaken, crisisbeheersing en landverdediging, zo zijn verwaarloosd. En niemand die dat interesseert.

De nieuwe mantra in Den Haag heet macht en tegenmacht. Dat klinkt mooi, maar dat is al lang geregeld. De eerstverantwoordelijke voor crisisbeheersing en de krijgsmacht is het kabinet. Veel is zelfs in de grondwet vastgelegd. Kortom, het kabinet moet zorgen dat de boel op orde is. De Kamer controleert of dat zo is. Helaas controleert de Kamer niet of nauwelijks. Ik ben amper inhoudelijke Kamerdebatten over crisisbeheersing tegengekomen.

Defensiedebatten gaan over materieelaanschaf en personeelsbeleid, zelden over de vraag wat we met defensie willen en wat daarvoor nodig is. En als er inhoudelijk over crisisbeheersing en defensie wordt gediscussieerd, dan is de kwaliteit vaak tenenkrommend. De verklaring is dat de Kamer nauwelijks expertise in huis heeft. Als dat op meerdere terreinen ontbreekt – en daar ga ik wel van uit – dan kan de Kamer geen tegenmacht vormen.

Makkelijker dan controleren is iets vinden. Dat doet de Kamer door jaarlijks ruim 4000 moties in te dienen, plus ongeveer 500 amendementen op begrotingen en wetsvoorstellen. Dit is geen controleren van de macht, maar meeregeren. Tegenmacht betekent controleren.

Daarvoor is kennis nodig. Kamer, eis daarvoor een budget. Koop kennis in bij instituten of start een eigen onderzoeksinstituut, zoals de Amerikaanse Congressional Research Service. En zorg voor echte experts in de Kamer. En echt, een flinke cursus over uw onderwerp tijdens het komende reces kan geen kwaad. Zo niet, dan legt ook u het af tegen Bhutanese sterrenwichelaars.

De Tweede Kamer heeft te weinig kennis van zaken om tegenmacht te zijn | Trouw

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij schrijft wekelijks over internationale verhoudingen. Lees zijn columns hier terug.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Joris Teer | Rondetafelgesprek over invasie van Taiwan voor de Tweede Kamer Commissie voor Buitenlandse Zaken
De Strateeg | Strategische Vragen: Zijn we nu afhankelijker van Amerika of China?
Rob de Wijk, Column Trouw
Column: De erfenis van Trump? Het trumpisme, met veel mensen die permanent boos zijn

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Francis G. Hoffman on the Conduct of War in the 21st Century Link to: Francis G. Hoffman on the Conduct of War in the 21st Century Francis G. Hoffman on the Conduct of War in the 21st Century Link to: Trailer: The Conduct of War in the 21st Century Link to: Trailer: The Conduct of War in the 21st Century Trailer: The Conduct of War in the 21st Century
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!