HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Bezuinigen op hulp, cultuur en defensie is paard achter de wagen (NL)

July 18, 2012

Neem ontwikkelingssamenwerking. Het plan van de VVD om het budget van 4,4 miljard euro terug te brengen naar 1,4 miljard euro betekent het einde ervan. Het resterende bedrag is voldoende voor verplichte afdrachten aan bijvoorbeeld Europese Unie, Wereldbank en asielzaken. Het argument voor deze dramatische ingreep is volgens VVD-fractievoorzitter Stef Blok simpel: waarom zouden we onze morele plicht ten opzichte van de armen willen afkopen via de overheid? Als mensen wat willen, moeten ze maar wat overmaken aan Oxfam Novib of Artsen zonder Grenzen. Maar met ontwikkelingssamenwerking koop je ook goodwill, dus invloed. Blok ziet ook over het hoofd dat vanuit dit budget ambassades worden gefinancierd. Een ingreep van miljarden betekent sluiting van het overgrote deel van de ambassades in Afrika. Maar Afrika is een grondstoffenrijk opkomend continent, waar je als kennisintensieve handelsnatie omwille van eigenbelang aanwezig wilt zijn.

Dan defensie. Als het aan PvdA, PVV en SP ligt, gaat er een miljard van het budget af. Het resultaat is dat de krijgsmacht niet meer inzetbaar is. Waarom? Het budget bedraagt na de bezuinigingen van het vorige kabinet 7,3 miljard euro. Daar gaat 1,2 miljard van af voor pensioenen en wachtgelden. Het echte budget is dus krap 6 miljard. Twee derde van dat bedrag wordt aan personeel besteed; de rest aan de instandhouding van de organisatie en wat investeringen. Een nieuwe korting van ruim een miljard bekent dat er alleen nog maar geld is om salarissen te betalen. Dat levert een krijgsmacht op van personeel zonder materieel of er moet een heel krijgsmachtdeel worden opgeofferd. Zeker is dat Nederland zijn grondwettelijke taken – bescherming van onze belangen en bevordering van de internationale rechtsorde – niet meer met enige geloofwaardigheid kan uitvoeren.

Ontwikkelingssamenwerking en defensie bepalen in belangrijke mate de Nederlandse positie in het buitenland. Schaf je die activiteiten grotendeels af, dan wordt Nederland een free rider. Nederland isoleert zich en kan zijn belangen – een typisch VVD-thema – niet meer adequaat meehelpen beschermen. Dit kost welvaart en veiligheid.

Tot slot cultuur. Op een budget van 900 miljoen euro wordt 200 miljoen gekort. Dat leidt tot kaalslag, want mogelijk moet de helft van de culturele instellingen de deuren sluiten. Ook hier geldt dat neveneffecten over het hoofd worden gezien. Buitenlandse bedrijven vormen samen met buitenlandse kenniswerkers een belangrijk fundament onder onze kenniseconomie. Echter, die bedrijven hoeven hier niet te blijven. Dat is afhankelijk van het vestigingsklimaat, dat meer is dan fiscale maatregelen. Voor werknemers en kenniswerkers geldt vooral of Nederland een leuk land is om in te leven. Als er weinig te beleven valt en sprake is van afkeer ten opzichte van buitenlanders, is het antwoord nee. En dat nee klinkt steeds vaker.

Zie ontwikkelingssamenwerking, defensie en cultuur eens als investeringen in de positie van Nederland. Dan zijn het ineens investeringen waarin je niet straffeloos kunt snijden.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Bezuinigen op Defensie (NL)
Position paper Tweede Kamer | Innovatie in de defensie-industrie
Michel Rademaker | Tweede Kamer Rondetafelgesprek: Innovatie in de defensie-industrie

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Grondstoffen schaars door geopolitiek (NL) Link to: Grondstoffen schaars door geopolitiek (NL) Grondstoffen schaars door geopolitiek (NL) Link to: Westen treft zichzelf met sancties tegen Iran en escalatie in Syrië (NL) Link to: Westen treft zichzelf met sancties tegen Iran en escalatie in Syrië (NL) Westen treft zichzelf met sancties tegen Iran en escalatie in Syrië (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!