HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Crisis rond euro brengt politieke unie dichterbij (NL)

May 14, 2010

Wie zijn dat toch: ’de speculanten’ in de eurocrisis? Tijdens de Koude Oorlog hadden we ’de Russen’, na 11 september 2001 ’de terroristen’ en nu dan ’de speculanten’. Het zijn bijkans onzichtbare vijanden die dwingen tot draconische tegenmaatregelen: atoombommen tegen de Russen, special forces tegen de terroristen en nu 720 miljard euro tegen de speculanten.

Ik heb bij die speculanten het beeld voor ogen van een paar duizend mensen, overwegend mannen, van achter in de twintig, begin dertig die achter computerschermen opgewonden worden als de rente van staatsobligaties oploopt en de waarde van de euro daalt. Wat voor verantwoordelijkheidsbesef hebben zij en wat drijft hen? Hebben ze alleen verantwoordelijkheid naar een vriendin die ze een nog luxere vakantie in het Caribische gebied hebben beloofd of worden ze gedreven door een bonus? Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat de hele wereld in de ban raakt van de gevolgen van een mogelijke mondiale obligatiecrisis. Landen raken dan aan de bedelstaf en de financiële crisis begint rechtstreekse gevolgen voor de nationale veiligheid te krijgen. Want een bevolking die het niet pikt komt in opstand.

Afgezien van het geperverteerde mondiale financiële systeem dat het kennelijk toelaat landen kapot te speculeren, treft de betrokken landen ook blaam. Griekenland is over de schreef gegaan met zijn onbetaalbare pensioenregelingen, zijn te grote, overbetaalde ambtenarenkorps en zijn onverantwoordelijke begrotingsbeleid. In mindere mate kan Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten ook onverantwoordelijk financieel gedrag worden verweten.

Vervolgens is het de vraag hoe verantwoordelijk de Europese Unie zelf heeft geopereerd. Een alternatief voor het reddingsplan was er niet. Maar waarom moest dat zo lang duren en waarom is gekozen voor een intergouvernementeel in plaats van Europees mechanisme om de semi-failliete landen onder druk te zetten? Duitsland, Finland en Nederland verzetten zich tegen meer macht van Brussel, maar daarmee blijft een belangrijke omissie van de euro in stand: het ontbreken van een politieke unie die voorwaarde is voor een stabiele munt.

Want het is zeer de vraag of het voorgestelde intergouvernementele mechanisme voldoende politieke druk kan genereren om landen als Griekenland, maar binnenkort mogelijk ook zwakke eurobroeders als Spanje en Portugal, tot ingrijpende en uiterst pijnlijke bezuinigingsmaatregelen te dwingen.

Je moet er niet aan denken dat een Portugese Job Cohen roept dat hij zijn land niet kapot wil bezuinigen. Hij laat de staatsschuld tot ongekende proporties oplopen, laat zijn land vervolgens de facto failliet gaan en doet een beroep op het steunplan waarin nu nog 720 miljard euro zit. Vervolgens komt hij tot de conclusie dat zijn land de schuld niet kan aflossen waardoor een land als Nederland met de gebakken peren zit.

Het zal mij niet verbazen als de voorstanders van de intergouvernementele oplossing op afzienbare termijn bakzeil moeten halen, omdat blijkt dat eurolanden door onderlinge meningsverschillen onvoldoende politieke kracht kunnen ontwikkelen om financiële brekebenen in het gareel te krijgen.

Een politieke unie zou dan wel eens dichterbij kunnen zijn dan ooit.

Trouw

Photo credit: dullhunk via Foter.com / CC BY

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

5 over 12: Een politieke crisis en mondiale uitdagingen (NL)
De kiezer rekent af met luchtfietsende politici (NL)
Migratie zet de Europese eenheid op het spel en dat brengt ons in een ethische spagaat

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Innovatie dreigt te verzanden (NL) Link to: Innovatie dreigt te verzanden (NL) Innovatie dreigt te verzanden (NL) Link to: A Sino-Saudi Axis on the Horizon? Link to: A Sino-Saudi Axis on the Horizon? A Sino-Saudi Axis on the Horizon?
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!