Terwijl het Westen zijn eigen wereldorde afbreekt, bouwt China die in hoog tempo op. Trump maakt er geen geheim van weinig op te hebben met handelsakkoorden met Aziatische landen (TTP), Noord-Amerika (Nafta) en mogelijk ook met Europa (TTIP).
Als Trump het niet doet, worden de onderhandelingen over het trans-Atlantische handelsverdrag mogelijk stilgezet onder druk van kortzichtige eurosceptische politici en actievoerders. Kortzichtig, omdat sinds afgelopen weekeinde het evident is dat zij hun eigen glazen ingooien en buiten de realiteit leven.
Wat er afgelopen weekeinde in Peking gebeurde, moet de ogen toch wel openen. Tientallen landen discussieerden daar over het ‘project van de eeuw’ dat de wereld gaat veranderen. Deze nieuwe Zijderoute van weg-, spoor- en zeeverbindingen verbindt 65 landen met China. Samen zijn die landen goed voor een derde van het mondiale bbp en 60 procent van de wereldbevolking. Die Zijderoute is goed voor de afzet van de overproductie van de Chinese zware industrie en andere exportproducten, en is ronduit geweldig voor de versterking van China’s politieke grip op landen langs die routes.
Dat de zaken groots worden aangepakt blijkt wel uit het feit dat China inmiddels ruim duizend projecten heeft aangekondigd. Voor die investeringen is een bedrag van ongeveer 1000 miljard dollar beschikbaar. Veel staat al in de steigers, zoals de economische corridor door Pakistan naar China. En er rijdt al een goederentrein van China naar West-Europa. Afgelopen september werd de 12.000 kilometer lange verbinding in gebruik genomen die loopt van het Chinese Chengdu via Kazachstan, Rusland, Polen en Duitsland naar Tilburg. In Tilburg komen containers met auto- en vliegtuigonderdelen, computers, huishoudelijke producten en kleding aan. Naar China gaan luxeproducten zoals kapitale auto’s, wijn, vlees en babymelkpoeder.
Column is gepubliceerd in Trouw